Autobedrijf Michel Been
Aalsmeerderdijk 386 - 1436 BJ Aalsmeerderbrug
Tel.: 0297-366876 - E-mail: info@autobeen.nl

Home

Klik hier voor ons actuele aanbod

Klik hier voor informatie over ons bedrijf

Klik hier voor route, contactgegevens en openingstijden

Klik hier voor informatie over airco reiniging

>home>airco cleaning

Laat uw airco reinigen bij Autobedrijf Michel Been met Wynn’s Airco Clean®

 
Het reinigen van airco/climaatcontrolsystemen krijgt vaak weinig aandacht. Een airco/climaatcontrol is een bron voor bacteriën, schimmels, nicotine, pollen en andere micro-organismen. De omgeving is vochtig, vooral in de zomer warm, en in het kachelhuis is het ook nog donker. Ideale omstandigheden voor bepaalde micro-organismen. Als deze organismen binnen het kachelsysteem actief zijn zal deze kunnen gaan stinken en is het nodig dat het kachel/aircosysteem moet worden behandeld.

Vooral verdampers zijn een belangrijke plaats waar micro-organismen het naar hun zin hebben. Het vuil dat op de verdamper aanslaat is een goede voedingsbodem. Een groot percentage micro-organismen veroorzaakt zelfs infecties. In andere gevallen krijgt men wat branderige ogen of wordt men makkelijker verkouden als men in de zomer de airco/climaatcontrol gebruikt. Tevens zullen mensen die gevoelig zijn voor bepaalde stoffen bij een sterk verontreinigd systeem problemen (allergische reacties) kunnen krijgen met de luchtwegen. Belangrijk om de aangroei van micro- organismen te verminderen is de vorm van de verdamper. Een verdamper die zo geconstrueerd is dat het condenswater slecht wordt afgevoerd is een goede voedingsbodem voor de bacteriën. Een goed werkende condenswaterafvoer is dan ook belangrijk om veel van de irritaties en geurtjes weg te nemen. Gezien het feit dat er altijd vocht en vuil op een verdamper aanwezig is, komt iedere verdamper in aanmerking om te reinigen en/of te desinfecteren.

Er zijn diverse producten op de markt die vaak de geur verdrijven maar niet effectief verwijderen o.a:
- Reinigingsmiddelen met schuim als transportmiddel worden meestal via de condenswaterafvoerleiding ingespoten. Allereerst dient de verdamper goed gedroogd te worden. De slang die aan de spuitbus zit wordt daarna in de aansluiting van de condenswaterafvoer gestoken. De spuitbus wordt volledig leeggespoten. Het gedeelte waar de slang uitkomt, zal zich geheel vullen met schuim. Sommige automerken hebben de condenswaterafvoer achter de verdamper geplaatst. Hierdoor zal, bij een dergelijke behandeling, het effect niet optimaal zijn. Dit omdat bij dergelijke installaties niet de voorzijde van de verdamper, waar de grootste voedingsbodem van de micro-organismen zit, maar de achterzijde van de verdamper wordt behandeld.
- Een andere methode is de spuitbus met speciale vernevelaar. Bij het toepassen van een dergelijke methode moet ook eerst de verdamper goed worden gedroogd. Het interieurfilter moet worden verwijderd. De reinigingsmiddelen die opgelost zijn in de op olie gebaseerde vloeistof kunnen niet door het interieurfilter heen. De aanjager ventilator wordt dan op stand 2 gezet. De speciale vernevelkop dient vlak voor de ventilatormotor gehouden te worden als de spuitbus wordt bediend. De druppels zullen dan door de luchtstroming worden meegenomen, waardoor deze druppels de verdamper bereiken. Het nadeel van dergelijke middelen is dat de olie de koolborstels van de elektromotor behoorlijk vettig kunnen maken.
Met deze producten word vaak de kern van de verdamper niet bereikt omdat het product gewoon te dik is.

Wij hebben daar een machine voor (de wynns aircomatic III) een effectieve methode om de reinigingsmiddelen op de verdamper te krijgen. De op waterbasis actieve vloeistof wordt in het apparaat gegoten. De vloeistof komt in contact met een ronde plaat die op een zeer hoge frequentie (ultrasoon) trilt. Dergelijke methode van verneveling zorgt er voor dat er een zeer kleine druppel ontstaat. De druppel heeft ongeveer een grootte van 1 à 2 micron, terwijl een interieurfilter een doorlaat heeft van ongeveer 5 micron. Het ‘schone’ interieurfilter kan dus gewoon gemonteerd blijven. Tevens hoeft de verdamper bij een dergelijke behandeling ook niet te worden gedroogd.

Als we het apparaat aanzetten zal de nevel door de luchtstroom het kachelhuis worden ingetrokken. De nevel is zo klein dat deze door het gehele kachelhuis wordt meegenomen. Op deze wijze wordt het kachelhuis van reinigingsmiddel voorzien. Doordat de kachelklep ook enigszins open staat zal het gehele kachelsysteem, dus ook de kachelradiateur, worden behandeld. De behandeltijd wordt bepaald door de temperatuur van het interieur. Bij een te lage temperatuur zal de behandeling niet goed aanslaan. De juiste temperatuur om het gehele systeem te reinigen is 22 graden Celsius. Bij deze temperatuur duurt een dergelijke behandeling al gauw zo´n vijftien a twintig minuten. Pas als de behandeling goed is uitgevoerd, en aan alle voorwaarden zijn voldaan, blijft het kachelsysteem ongeveer één jaar bacterie vrij.

Een behandeling van uw airco-systeem met Wynn’s Airco-Clean® bedraagt € 39,95*

*Prijs exclusief nieuw interieur/pollenfilter(aan te raden om deze te vernieuwen indien nodig)
Maak snel een afspraak bel 0297-366876 / 06-51.734.318